10jaar AG vespa (making of animatie)

Na enkele maanden opnames, maakte ik deze stop motion voor AG Vespa (stadsbouwheer van Antwerpen.)

De muziek werd op maat geschreven door Nunki (Hanne Torfs) en Magnifik verzorgde de productie.
Fotografie/beeld opbouw en editing gebeurde door mezelf.

Hieronder een beknopte ‘making off’:

De opening scéne werd gefilmd vanuit een appartement gebouw op linkeroever, waarvoor dank aan de vriendelijke bewoners. Op het onderstaande beeld was ik een 2de camera aan het opstellen en dook mijn silhouet op.

Jasper leonard2IMG_6956

Jasper leonard2IMG_7787

De scéne van het MAS kon ik fotograferen vanop het dak restaurant “de burgerij”.

Jasper leonard2IMG_9438

De scéne in park spoor noord filmde ik vanop een mobiele lift, welke voorzien werd door “www.gunco.be”. De ijzige wind zorgde ervoor dat ik de lift minder lang gebruikte dan ik aanvankelijk gewenst had.

Jasper leonard2IMG_8912

Toen ik na de opnames de lift terug bracht naar Gunco zag ik vanaf de noorderlaan een kerktoren staan tussen de containers. Dus gebruikte ik de lift nog snel om deze foto te maken.

Jasper leonard2IMG_6592

De “dak opleg scéne” kon ik filmen vanuit de cabine van de kraan, waarvoor dank aan ‘Michielsens kranen’.

Jasper leonard2IMG_1497

Het zicht op het MAS kon ik filmen uit de westkaai torens, waarvoor dank aan de vriendelijke bewoners.

Jasper leonard2IMG_0565-2

Ook de afbraak van het zeemanshuis kon ik bij mensen thuis filmen. Waarvoor dank aan de studenten in de koten op de hoek.

Jasper leonard2IMG_9594

De ijsberen te berchem fotografeerde ik eveneens van een mobiele lift, welke ik mocht lenen van een nabije werf. Het natte weer en ijzige kou (3°) maakten dit eveneens een korte scéne.

Jasper leonard2IMG_1690-2

Jasper leonard2IMG_9921-2

Voor de opnames op Petroleum zuid moet ik nogmaals de firma Gunco bedanken om een gigantische lift te leveren. Deze mobiele lift ging liefst 37meter de hoogte in. Wat dit uitzonderlijke panorama opleverde.

Untitled_Panorama1

De dag van deze opnames was het ongeveer -3° aan de grond. Ik had geen thermometer bij de hand maar op 37 meter hoogte verloor ik na enkele minuten alle gevoel in handen en voeten (ondanks handschoenen mutsen, sjaal, wollen truien, etc..)
Jasper leonard2IMG_7811

Na de opnames voor AG vespa maakte ik eveneens enkele beelden met zelfgemaakte lenzen. Deze opnames staakte ik toen mijn handen geen lenzen meer op of van mijn camera’s kon halen.

Jasper leonard2IMG_9468

Jasper leonard2IMG_9520

Jasper leonard2IMG_9579

De scéne met de werknemers van AG vespa was een idee van Jo (van Magnifik.be) en is een perfecte manier om de werknemers van AG Vespa mee in de animatie te verwerken.

Jasper leonard2IMG_4077

Jasper leonard2IMG_5284

Heel wat “zomerse” scénes van het theaterplein, park spoor noord en anderen maakte ik afgelopen zomer (toen ik nog niet wist dat ik deze opdracht had) en kon ik zeer goed integreren in dit project. Zo is ook de zonsondergang in de scheldebocht een sequentie die ik in mijn archief had steken.

Leave a Reply

