Rodenstock 135mm f3,5 Tilt shift DSLR

Enkele dagen terug kreeg ik (dankzij http://www.chocoweb.be/) een zak vol met oude foto camera’s in mijn schoot geworpen.
Er zaten een hele hoop vouw- en “box camera’s” uit de jaren ’20-’30 in welke zeer lang in vochtige omstandigheden gerust hebben. (In een kelder)

Deze twee Groot formaat camera’s vingen direct mijn aandacht. De Rodenstock lens is gebouwd tussen 1920 en 1930.

Jasper leonard2IMG_6607

Een zeiss ikon met een f6,3 135mm lens en een ongenoemde camera met een Rodenstock 135mm f3,5 lens.

Beide camera’s hun balgen zijn volledig aangevreten door fungus. En eveneens het metaal van de “body’s” is hevig gecorrodeerd.

Jasper leonard2IMG_9602

Jasper leonard2IMG_9606

Jasper leonard2IMG_9609

Tot mijn verbazing zagen beide lenzen er nog behoorlijk uit. En werkte de sluiter en diafragma op beide lenzen nog.
De Rodenstock heeft een prachtig 4 bladige sluiter. En de Zeiss ikon een 3 Bladige.

Jasper leonard2IMG_9628-2

In het verleden bouwde ik reeds een 45mm en 200-300mm lens om voor DLSR, waar ik vooral tilt shift fotografie mee beoefen. (http://jasperleonard.be/index.php?categorie=freework&subcategorie=tilt%20shift&quality=1080)

Vermits de Rodenstock f3,5 veel lichtgevoeliger is dan de Zeiss Ikon 6,3 begin ik alvast de Rodenstock te demonteren.

Jasper leonard2IMG_9634

Na even mijn fotomateriaal af te speuren vond ik de volgende stukken om de lens op mijn dslr te monteren:

onderdelen van links naar rechts:
-“body cap” Canon (een cirkel uit gevijld)
– De balg
– Een oud “cokin” filter cap (welke ik op de onderstaande foto nog moest vijlen)
– de Rodenstock lens + Compur sluiter.

Jasper leonard2IMG_9643

Deze opstelling lijmde ik zorgvuldig in 4 aparte lagen aan elkaar. Nu nog een nachtje drogen..

Jasper leonard2IMG_9659

Deze afbeeldingen trok ik tijdens tests met de lens los (met de balg) voor mijn camera te houden. Met de balg is zowel een serieuze macro als scherpstellen tot oneindig mogelijk.

Jasper leonard2IMG_3117

Jasper leonard2IMG_3138

Jasper leonard2IMG_3144

Leave a Reply

