‘prefab’ Tilt shift lens ‘Canon 90mm TSE f2.8’

Na de sprong naar een ‘Full frame’ professionele camera te maken. Kwam ik in een fotowinkel mijn nieuwste muze tegen, ze lag op me te wachten in de 2dehands vitrine.

Canon-TS-E-90mm-f2.8-lens-tilting-and-shifting

Vermits ik net de overstap naar Full frame gemaakt had ik geen geschikte portret lens. Deze Lens was dus een perfecte aanvulling in mijn lenzen assortiment.

De voorbije jaren bouwde ik met varia lenzen 3 andere tilt shift lenzen, welke allen op een rubber gemonteerd zijn. Het effect en het gebruik van tilt shift is me dus wel bekend. Deze zelfgemaakte lenzen waren helaas wat moeilijk bruikbaar voor portretten.
De lichtgevoelige 90mm (vaste lens) is robuust gebouwd en maakt al haar beloftes waard, zelfs de manuele focus stoort me niet.

Hieronder enkele gevarieerde beelden allen getrokken met de 90mm TSE. Bijna alle foto’s zijn getrokken met volledig open diafragme van f2.8 , dit om de lens en focus/bokeh goed te kunnen testen.

Jasper leonard2IMG_3777

Jasper leonard2IMG_9062

Jasper leonard2IMG_0693

Jasper leonard2IMG_0758

Jasper leonard2IMG_0780

Jasper leonard2IMG_0990

Jasper leonard2IMG_1054

Jasper leonard2IMG_1079

Jasper leonard2IMG_1147

Jasper leonard2IMG_1256

Jasper leonard2IMG_3136

Jasper leonard2IMG_3150

Een leuke extra aan deze lens is de filtermaat van 58mm, dit is dezelfde filtermaat als mijn 50mm 1.4. Hierdoor kan ik mijn spiegellens eveneens op deze tilt shift lens monteren…

Leave a Reply

