Vivitar series 1 35-85mm f2.8 ‘vario zoom’

`

Na in een 2dehandswinkel deze schoonheid te spotten werd ik verleid om deze mee naar huis te nemen.

Deze lens uit de jaren ’80 was in zijn tijd een gerespecteerd stukje glas. Vooral het zoombereik + het vaste diafragma van 2.8 maken het een ingenieus stukje techniek.

Als je deze lens voor een DSLR houd krijg je direct een macro lens met welke je niet op oneindig kan scherpstellen.

De lens had een FD canon bevestig systeem, welk ik zorgvuldig uit elkaar haalde.

Zelfs met deze FD bevestiging er volledig af te halen kan ik nog steeds niet op oneindig scherpstellen. Wél kan ik in deze fase reeds op enkele meters scherpstellen. Hierdoor kan ik de lens al eens testen met een volledig open Diafragma.

In deze fase had ik een opening tussen de lens en mijn camera. Tussen deze kan ik met een fietslampje licht schijnen, dat zo op de sensor valt. Dit zorgde voor de volgende resultaten.

Om het diafragma open te houden gebruikte ik in deze testfase een rekkertje. Vermits ik de lens nog dichter bij mijn sensor wil krijgen(om op oneindig scherp te kunnen stellen) , zaagde ik in een volgende fase de aluminium bevestigingen ook weg. Op de onderstaande foto zie je de aluminium bevestiging met de rekker er rond.

.

Na deze stukjes met een ijzerzaag te verwijderen kon ik een canon ‘body cap’ verlijmen met de rest van de lens. Zo kan ik de lens ‘vlot’ bevestigen op mijn dslr.

Het resultaat is een canon monteerbare MF variozoom lens voor mijn Dslr. Vooral voor video toepassingen is de lens makkelijk bruikbaar. (door de grote en handige Focus ring.

Na even op straat te trekken maakte ik de volgende beelden. Welke allen gemaakt zijn met volledig open diafragma.

De focus krijg ik net op oneindig, helaas enkel als ik inzoom.

Op 35mm krijg ik de focus niet verder dan zoals je kan zien op deze foto. Ik gok een meter of 8.

Op een fullframe sensor krijgt de lens een serieus vignet op 35mm.

Zoals deze foto toont, is er wel een zeer fijne lens flare te verkrijgen met deze lens.

Ik twijfel nog om de lens terug om te bouwen om te gebruiken als portretlens bij welke ik licht op sensor kan ‘smossen’. Maar houd de lens voorlopig nog in deze staat als video lens.

Leave a Reply

