Kodak 200-300mm 3,5 Dia Projector lens

Na een knappe locatie ontdekt te hebben die neerkijkt op park spoor noord (zie foto)En hier beelden te maken met mijn tilt shift lens (super komura 45mm f4,5). Bedacht ik dat ik een serieuze tele lens wel zou kunnen gebruiken. Om zo meer op enkele individu’s te kunnen focussen. Zoals de foto hieronder illustreert is 45mm tamelijk breed als je onderwerp tamelijk ver af ligt.

Dus trok ik enkele schuiven open en snuffelde ik nogmaals door mijn collectie 2de hands lenzen en tussen rubbers/zonnekapjes/plaatjes. In deze collectie trof ik een uitzonderlijke Kodak lens: de ‘ Kodak Ectapro select FF lens 200-300mm f3,5’.

Een lens die geen werkelijke diafragma platen heeft en dus een vast brandpunt maar toch een indrukwekkende zoom heeft. Na enkele rubbers/zonnekapjes/gevijlde canon body cap met elkaar te verlijmen. Stak de lens op minder dan 1uur in elkaar(de lijm moest alsnog een nacht drogen.) En ziet er nu ongeveer zo uit :

Het laatste deel van de lens bestaat uit 2 verlijmde rubberen zonnekleppen. die zo een connectie met een uit gevijlde ‘body cap’ maken. Deze rubber is dus mijn ‘focus’. Door deze in te plooien verschuift mijn focus, en kan ik zo door de kijker van mijn spiegelreflex turen om zo te zien waar mijn scherpte zich juist bevind. Eveneens kan ik door deze rubber een ’tilt’ beweging maken tussen mijn camera en mijn lens.

Na de lens ‘gemonteerd’ te hebben nam ik de volgende vergelijkende test om zijn reëel brandpunt en lichtgevoeligheid (f-waarde) te analyseren. Een nachtelijke test op de volgende sluitertijd en iso : 160/sec iso 800

Uit deze test blijkt dus dat het brandpunt 200mm bijna exact de zelfde vergrooting heeft in vergelijking met mijn canon L 70-200 f4. (eigenlijk 320mm vermits ik een crop factor camera heb). Wat dus een crop factor lens evenaart van 320mm-480mm met waarschijnlijk een vast diafragma en constante lichtwaarde. (Vermits de zoom enkel intern in de lens gebeurt en deze dus niet langer word door in/uit te zoomen.)

Er blijkt eveneens dat de werkelijke lichtgevoeligheid dichter bij f2,8 licht dan f3,5.Zeker het verschil aan licht met de canon L 70-200 F4 is werkelijk verbluffend.
Een zeer aangename verrassing.

Na enkele test beelden te maken uit het raam van mijn appartement merk ik eveneens dat deze lens alles behalve gemakkelijk handelbaar is. Dankzij de sterke lichtgevoeligheid laat ze (algoed) een zeer snelle sluitertijd toe. Wat niet wegneemt dat een soort statief voor zowel lens als camera in de toekomst geen luxe zal blijken (dit statief is in volle aanmaak.)

Kijk gerust al naar de onderstaande test beelden.

2 responses

  1. Pingback: Lens statief voor lenzen van eigen makelij « Jasper Léonard

  2. Pingback: Antwerpse daken « Jasper Léonard

Leave a Reply

