De weg naar 3D

Onderweg zijn zorgt dikwijls tot de ontdekking van interessante nieuwe wegen.

Een tijdje terug dacht ik er aan om een “3D lens” te creëren. Dit zou ik aan de hand van enkele gelijmde spiegels wel voor mekaar te krijgen. Het idee voor zo’n camera is zeker niet nieuw, er bestaan zelf digitale toestellen die dit reeds toepassen maar de 3D hype in de fotografie is nooit volledig doorgebroken. Om het resultaat een 3D effect te geven dient men te grijpen naar 3D schermen, Kleuren brillen of een manier van printen op papier met een reliëf.

Hier onder een oud analoog 3D toestelletje dat mijn weg kruiste. Het gebruikt hetzelfde principe als mijn creatie.

Ik ging weer aan de slag zoals te volgen in dit volgende filmpje.

Mijn materialen zijn:” 2 eierdopjes uit plastic, 4 spiegels, een oud zonnekapje, een ring van diameter 49mm, zwarte verf en een veel lijm.”

Nu ziet de lens er als volgt uit:

Na de lijm te laten drogen trok ik de volgende beelden in mijn kamer, wel nog zeer experimentele fase.

Door het gebrek aan nauwkeurigheid is het zeer moeilijk om hier van één onderwerp een “3D” weergave te produceren. Gelukkig zijn er nog genoeg andere mogelijkheden om te verkennen…

Leave a Reply

