“Shift tilt” lens part 1

Na mijn spiegel experimenten te tonen aan de wereld werd me aangeraden om een “shift tilt” lens te maken.

Met deze lens kan je je scherptelijn kiezen door de lens schuin ten opzichte van de camera te houden.

Dit fenomeen heet het “Scheimpflug” effect naar zijn uitvinder. De illustratie hieronder schepte enkele duidelijkheid.

Dus heb ik een stuk rubber tegen een lens geplakt en ben dan op zoek gegaan naar wat de rubber bewegen juist doet met het beeld. Dit zag er ongeveer zo uit.

Hierbij gebruikte ik een oude 28mm

Helaas kan je met zulke lenzen enkel van zeer dichtbij scherp stellen. Dit komt door de afstand tussen camera en lens die te groot word. Niet erg praktisch dus…

We moeten dus werken met lenzen die gemaakt zijn voor verder van de camera te functioneren.   Door enkele andere lenzen uit elkaar te schroeven en voor de camera te houden kwam ik tot enkele ontdekkingen.

De volgende stop- motion illustreert dit experiment.

één enkele lens uit mijn verzameling is blijkbaar afkomstig uit een  analoge “vergroter” en werkt dus wel op een langere afstand van mijn lens! deze monteerde ik op een dubbele rubber zonneklep.

De rubberen zonnekleppen zien er alsvolgt uit =>

Hieronder de lens die werkte op deze beweeglijke rubber.

Door mijn lens te kantelen ten opzichte van mijn camera verkreeg ik deze volgende beelden.

Leave a Reply

